Het is vrijdag 22 juli. De zomervakantie is voor heel het land van start gegaan - ook het noorden van het land mag nu vrijaf nemen van dagen naar school gaan en les krijgen of geven. Voor mij was het vooral lesgeven wat dit jaar de klok sloeg. En dat was ook de bedoeling.
Zoals elk jaar is het invallen direct na de zomervakantie moeilijk. Er zijn weinig scholen die iemand nodig heeft en - ook al uit ik dit wat cru - de meeste leerkrachten zien het zomerse gevoel nog zitten en beginnen met goede moed aan het nieuwe schooljaar. Na een week of twee zien ze het niet meer zitten en nemen de eerste mensen al weer ziektedagen op, hetgeen voor mij betekent dat er werk is.
Dit jaar heb ik weer veel scholen van binnen mogen bekijken en er een dagje les mogen geven. Bij enkelen zelfs complete weken of maanden. Ik heb driemaal rondom een huwelijk mogen invallen - dat wil zeggen op de huwelijksdag en -reis - en ook eenmaal een anderhalve maand mogen invaller voor iemand wier enkelband gescheurd was.
Na een korte telling, waarbij ik vast nog enkele scholen over het hoofd heb gezien, kom ik uit op drieëntwintig scholen en daarbinnen een negenendertig verschillende groepen. Alles zat er tussen: hele lieve groepen drie die koste wat het kost mij als meester wilden hebben tot groepen acht die blij waren dat ik weer weg was. In die laatste categorie waren maar twee scholen en dat zijn dan wel vooral de 'minst leuke' klassen die je hebt. Toch hoort dat er allemaal bij.
Bijna veertig verschillende groepen heb ik dus gehad. Als je uitgaat van een gemiddelde van twintig leerlingen per groep, heb ik dus ongeveer 800 verschillende leerlingen in de groep gehad! Dat zijn er veel! Combinatie klassen zijn er meer dan genoeg, zelfs 'rare' combinaties als een groep 4/6 en een 5/6/7. Er zijn teveel om op te noemen.
De leukste en minst leuke groepen ga ik natuurlijk niet allemaal noemen. Wel kan ik een paar hoogtepunten noemen die ik toch wel bijzonder vond. Zo had je het 'meelworm-eet-evenement', waarbij ik in een groep levende meelwormen op begon te eten, terwijl de klas maar met open mond me aanstaarde.
Of de sportdag van een groep scholen, waarbij ik heel veel leerlingen van andere groepen ook weer gezien heb. Dat was ook wel bijzonder, aangezien ik normaal gesproken maar een groep op een dag heb, en nu dus ineens al die groepen die een keer lesgaf op één dag zag. Daar was het dus ook regelmatig: 'Ha, meester Martijn!'
Ook ben ik dit schooljaar op reis geweest naar India, een reis die me de ogen heeft geopend. Het leuke was nog wel dat ik, op het moment dat ik net geland was in Delhi, gebeld werd door een leerkracht met de vraag of ik 'morgen' zou kunnen invallen. In Nederland was het toen acht uur, in India was het dus al 'morgen'. Nadat ik had uitgelegd dat ik in India zat, bleek ook zij eventjes perplex te staan. "Tja, dan gaat dat natuurlijk niet zo snel." Nogal wiedes.
En nu eerst vakantie. Enkele dagen Zeeland, een paar dagen er op uit... Ik heb er zin in. Je zult ook regelmatig wat van me horen deze vakantie, dus dat komt helemaal goed.
Fijne vakantie!
Zoals elk jaar is het invallen direct na de zomervakantie moeilijk. Er zijn weinig scholen die iemand nodig heeft en - ook al uit ik dit wat cru - de meeste leerkrachten zien het zomerse gevoel nog zitten en beginnen met goede moed aan het nieuwe schooljaar. Na een week of twee zien ze het niet meer zitten en nemen de eerste mensen al weer ziektedagen op, hetgeen voor mij betekent dat er werk is.
Dit jaar heb ik weer veel scholen van binnen mogen bekijken en er een dagje les mogen geven. Bij enkelen zelfs complete weken of maanden. Ik heb driemaal rondom een huwelijk mogen invallen - dat wil zeggen op de huwelijksdag en -reis - en ook eenmaal een anderhalve maand mogen invaller voor iemand wier enkelband gescheurd was.
Na een korte telling, waarbij ik vast nog enkele scholen over het hoofd heb gezien, kom ik uit op drieëntwintig scholen en daarbinnen een negenendertig verschillende groepen. Alles zat er tussen: hele lieve groepen drie die koste wat het kost mij als meester wilden hebben tot groepen acht die blij waren dat ik weer weg was. In die laatste categorie waren maar twee scholen en dat zijn dan wel vooral de 'minst leuke' klassen die je hebt. Toch hoort dat er allemaal bij.
Bijna veertig verschillende groepen heb ik dus gehad. Als je uitgaat van een gemiddelde van twintig leerlingen per groep, heb ik dus ongeveer 800 verschillende leerlingen in de groep gehad! Dat zijn er veel! Combinatie klassen zijn er meer dan genoeg, zelfs 'rare' combinaties als een groep 4/6 en een 5/6/7. Er zijn teveel om op te noemen.
De leukste en minst leuke groepen ga ik natuurlijk niet allemaal noemen. Wel kan ik een paar hoogtepunten noemen die ik toch wel bijzonder vond. Zo had je het 'meelworm-eet-evenement', waarbij ik in een groep levende meelwormen op begon te eten, terwijl de klas maar met open mond me aanstaarde.
Of de sportdag van een groep scholen, waarbij ik heel veel leerlingen van andere groepen ook weer gezien heb. Dat was ook wel bijzonder, aangezien ik normaal gesproken maar een groep op een dag heb, en nu dus ineens al die groepen die een keer lesgaf op één dag zag. Daar was het dus ook regelmatig: 'Ha, meester Martijn!'
Ook ben ik dit schooljaar op reis geweest naar India, een reis die me de ogen heeft geopend. Het leuke was nog wel dat ik, op het moment dat ik net geland was in Delhi, gebeld werd door een leerkracht met de vraag of ik 'morgen' zou kunnen invallen. In Nederland was het toen acht uur, in India was het dus al 'morgen'. Nadat ik had uitgelegd dat ik in India zat, bleek ook zij eventjes perplex te staan. "Tja, dan gaat dat natuurlijk niet zo snel." Nogal wiedes.
En nu eerst vakantie. Enkele dagen Zeeland, een paar dagen er op uit... Ik heb er zin in. Je zult ook regelmatig wat van me horen deze vakantie, dus dat komt helemaal goed.
Fijne vakantie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten